Kancelaria prawna

Zakładanie firmy zawsze oznacza ryzyko. Wiąże się też z o wiele większą odpowiedzialnością, niż praca na etacie. Zakładając kancelarię prawną, musisz jednak liczyć się z o wiele większym ryzykiem i odpowiedzialnością, niż osoba działająca w innej branży gospodarki.

Kancelaria prawna – uregulowania ustawowe

Podstawowe znaczenie mają:

– Ustawa z dn. 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze;
– Opracowany na jej podstawie przez Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej Regulamin wykonywania zawodu adwokata w kancelarii indywidualnej lub spółkach z dn. 29 października 2013 r.;
– Ustawa z dn. 06.07.1982 r. o radcach prawnych;
– Regulamin wykonywania zawodu radcy prawnego, uchwalony dn. 13 czerwca 2015 r. przez Krajową Radę Radców Prawnych.

Podstawowym wymogiem, jakie wspomniane ustawy nakładają na każdą osobę, chcącą otworzyć kancelarię prawną, jest wymóg posiadania wyższego wykształcenia prawniczego i uprawnień do wykonywania zawodu radcy (jeśli chcemy otworzyć kancelarię radcy prawnego) lub adwokata (w wypadku chęci założenia kancelarii adwokackiej).

O co trzeba zadbać jeszcze przed otwarciem kancelarii?

Zanim zaczniemy przyjmować klientów, musimy dobrze przemyśleć, jaki ma być profil działalności naszej kancelarii.

Po pierwsze: czy chcemy ją prowadzić sami, czy może wolimy poszukać wspólników? Posiadanie partnerów zawsze wiąże się z mniejszym ryzykiem; z drugiej strony prowadząc firmę całkowicie samodzielnie będziemy bardziej niezależni.

Po drugie: jaka będzie specjalizacja naszej kancelarii? Żaden adwokat ani radca prawny nie jest dobry we wszystkich dziedzinach prawa. Lepiej więc, aby nasza kancelaria prawna świadczyła usługi w tych dziedzinach, w których czujemy się mocni.

Pamiętaj o dopełnieniu formalności!

Na szczęście nie są one – wbrew pozorom – szczególnie skomplikowane w przypadku zakładania kancelarii prawnej.

Jeśli zdecydujemy się na najprostszą formę działalności gospodarczej, jaką jest jednoosobowa działalność gospodarcza, wystarczy złożyć wniosek o wpis do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Wniosek taki można złożyć na dedykowanej stronie internetowej albo osobiście w urzędzie gminy.

Od niedawna istnieje również możliwość zarejestrowania działalności przez bankowość elektroniczną (usługa nie jest oferowana przez wszystkie banki). Ostatnią opcją jest skorzystanie z pełnomocnika, który złoży dokumenty w naszym imieniu.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Aliant.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here